Ja ik leef nog! - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van José Smith - WaarBenJij.nu Ja ik leef nog! - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van José Smith - WaarBenJij.nu

Ja ik leef nog!

Blijf op de hoogte en volg José

11 Oktober 2017 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Heehoi!

De tijd gaat zo snel! We zijn alweer een maand verder sinds mijn laatste update.. Sorry guys!
Het begon er mee dat ik steeds vergat om iets te plaatsen. Daarna vergat ik dat ik iets te vertellen had. Later had ik problemen om foto's op m'n laptop te krijgen dus plaatste ik niks. Want ja, een update zonder foto's is natuurlijk een beetje saai.

Hier gaan we dan.. sommige dingen moet ik redelijk over nadenken dus de kans is groot dat ik ook dingen vergeet te vertellen.

Weekend 3 in Londen:
Een tijdje geleden was er open house bij een aantal gebouwen in de stad. Hier hadden we over gehoord via Barbara, de stagebegeleider van Raijsa. We zijn niet bij veel gebouwen geweest, maar de gebouwen waar we zijn geweest waren natuurlijk wel interessant.
Zaterdag zijn we bij The Royal Courts of Justice geweest. Dit is een ontzettend mooi, oud gebouw waar door de jaren heen delen bij aan zijn gebouwd. Ze hadden het hier erg leuk gedaan door bijvoorbeeld informatiepunten op te zetten, voorlichtingen te geven, dingen uit te spelen en een rondleiding te geven langs de cellen.
Zondag zijn we naar The UK Supreme Court geweest. Persoonlijk vond ik dit iets minder leuk dan de dag er voor, maar dat kwam denk ik doordat het kleiner en iets moderner was en doordat je vooral zelf aan het rondlopen was. Toen we hier uitgekeken waren zijn we langs de Big Ben gelopen, over Westminster Bridge en langs the London Eye. We hadden geen zin om in de rij te gaan staan voor the London Eye dus hebben we maar the next best thing gedaan: we zijn in de ontzettend hoge zweef geweest die zo ongeveer er naast staat! Vervolgens zijn we doorgelopen langs South Bank. Natuurlijk kwam het kleine kind in mij weer naar boven op het moment dat ik fonteinen zag..

Weekend 4 in Londen:
HIEPERDEPIEP HOERAA
Raijsa was jarig op vrijdag. Als goede huisgenoot en vriendin heb ik natuurlijk gezorgd dat ik haar kamer versierd had voor ze donderdag thuis kwam(vrijdag kon dit niet omdat ze de hele da vrij was). Verder kreeg ze om 12 uur een paar geweldige cadeautjes van me en heb ik gezorgd dat ik vrijdag eerder vrij was zodat we taart konden eten. Ook hebben we dat weekend na een maand in Londen te zijn ein-de-lijk weer Hollands snackbarvoedsel gehad♥ Ik heb het natuurlijk over frikandellen en kroketten. Het is niet dat ik dat thuis nou zo ontzettend vaak at, maar gewoon het idee dat je altijd even kan halen op het moment dat je een ontzettend verlangen er naar had was wel fijn. Hier moet je iets meer plannen voor je kan genieten van je kroketje.

Vorige week:
Vorige week was het feest voor mij. Met dank aan mijn collega's en cliënt kon ik mee naar verschillende plekken om daar rond te kijken.
Het begon op maandag met een bezoek aan de gevangenis samen met Rebecca. De week er voor hoorde ik Adrian en Rebecca praten over een bezoek aan de gevangenis om daar een cliënt op te zoeken. Nieuwsgierig dat ik ben heb ik natuurlijk gevraagd of ik misschien mee mocht! Binnen een paar seconden was dit besloten en diezelfde middag is het geregeld.
De cliënt die we gingen bezoeken zit in HMP Pentonville. Dit is een gevangenis categorie B/C gevangenis die in 1842 is geopend. Natuurlijk is er in de tussentijd veel veranderd, maar dat het een oude gevangenis is kan je zeker zien. Niet alleen de indeling geeft hier iets over weg, maar ook hoe de gevangenis werkt laat dit zien. In Nederland zijn toch wel redelijk wat dingen geautomatiseerd met knoppen waar je op moet drukken, camera's zodat er gekeken kan worden wie er staat en buzzers die je door een deur laten. In deze gevangenis lopen medewerkers oldschool met een groot sleutelbos rond die aan zijn/haar broek vast zit. Om de gevangenis in te komen moet je eerst een stalen deur open maken met sleutel om vervolgens tegen een groot, wit traliehek te lopen die je ook los moet maken. Wil je een bepaalde afdeling op? Ook dan moet je door een sluis van grote, witte traliehekken die je zelf met je sleutelbos moet openen en moet sluiten.
Toen we daar waren werd aan mij verteld dat er niet zo heel lang geleden iemand vermoord was in een gevangenis. Hierdoor was er meer beveiliging, dit was strenger, mensen moeten meer in hun cel zitten en er worden nog meer hekken geplaatst om de gevangenen zo veel mogelijk bij elkaar weg te houden.
Wat me ook opviel waren alle netten langs de balkonnen/galerijen(geen idee hoe we dat noemen) waren gespannen. Dit is ter voorkoming dat mensen naar beneden springen/vallen. In Nederland hebben we ook meerdere verdiepingen binnen een afdeling, maar tot nu toe heb ik nog niet gezien dat daar netten voorlangs waren gespannen ivm veiligheid.
In het gesprek met de cliënt kwamen naast de verplichte dingen ook andere dingen voorbij zoals verhalen over drugsgebruik en regels binnen de gevangenis, maar hij vertelde ook over een incident van niet heel lang geleden. Hierbij had een gevangene heet water in het gezicht van een bewaker gegooid. De bewaker heeft na dit incident ontslag genomen. Als je zo'n verhaal hoort wordt je toch wel weer even herinnert aan de realiteit.
Dinsdag kreeg ik de kans om mee te gaan naar de rechtbank. Helaas ging dit om mijn cliënt die de dag ervoor was opgepakt, maar het was zeker interessant om mee te maken! En gelukkig voor mijn cliënt is hij 'maar' veroordeeld tot het dragen van een enkelband voor een periode van 12 weken.
Dat terzijde, terug naar de rechtbank: in Nederland is alles super open en toegankelijk en redelijk goed georganiseerd en voorbereid en over het algemeen goed te horen etc. Hier is dat iets minder het geval. Het begon al met een probleem met de papieren, iets was niet compleet. De persoon die bij ons de OvJ is kon de juiste documenten niet vinden, waarop de advocaat zei 'U kan mijn kopie wel krijgen'. Vervolgens werd er iets gevraagd aan die persoon die bij ons de OvJ zou zijn, waarop zij bevestigend antwoordde. Iemand anders heeft haar gecorrigeerd. Dit geeft al ontzettend veel vertrouwen, of niet? Tijdens dit alles was het lekker rumoerig aangezien mensen liepen te rommelen in papieren en anderen gewoon de zaal in en uit liepen. Wij, als publiek, zaten op de publiekstribune. Hier houdt dat in dat je in een klein kamertje zit waar letterlijk 2 rijen van die opklapbare tribunestoeltjes in staan die je ook in het voetbalstadion hebt. Tussen dit kleine kamertje en de daadwerkelijke zaal zitten scheef geplaatste stukken plastic. Dat het scheef geplaatst is zorgt er voor dat je een soort van iets kan horen, plastic zorgt er voor dat je de zaal in kan kijken, de dingen zelf dienen als beveiliging zodat je niemand in de zaal kan aanvallen geloof ik. Oh en de verdachte zit hier in een soort van kooi.. afhankelijk van de rechtbank gaat het om een glazen/plastic kooi of om een letterlijke kooi. Ik moet me nog even gaan verdiepen in de reden hierachter.
Woensdag kon ik gezellig met de eerder genoemde cliënt mee naar zijn probation officer. Niet heel veel over te vertellen, maar wel weer een ervaring rijker.
Donderdag ben ik op uitnodiging van Rebecca een dagje bij project Southgate Road geweest. Kan er niet zo veel over vertellen ivm vertrouwelijke informatie, maar laten we zeggen dat het een interessant project is.

Oh ja! De ontzettend lieve collega's van Raijsa hadden dinsdag een borrel georganiseerd voor haar verjaardag waar ik ook voor was uitgenodigd. Lang verhaal kort: het was een zeer leuke, gezellige avond, er zijn meerdere flessen wijn doorheen gegaan, we hebben lekker gegeten en op de één of andere manier zitten Raijsa en ik(ja, ik ook) nu in de organisatie van hun kerstfeest..

Weekend 5:
Dit weekend hebben Raijsa en ik weer redelijk wat afgelopen. We zijn naar Camden Town geweest, vervolgens naar Green Park, besloten om naar Buckingham Palace te lopen maar liepen natuurlijk de verkeerde kant op waardoor we er eerst omheen moesten lopen, hebben een tijdje voor Buckingham Palace zitten chillen, zijn naar St James's Park geweest, hebben verliefd naar eekhoorntjes gekeken, zijn bang tussen gevogelte doorgelopen(denk aan te veel eenden/duiven/ganzen op een te klein aantal vierkante meters) en hebben nog enige tijd zitten chillen op Trafalgar Square. 'S avonds hebben we nog lekker even een wijntje gehad en serie gekeken.

Zo. Denk dat ik er nu eindelijk ben, jullie zijn weer compleet op de hoogte.

Liefs vanuit Londen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Actief sinds 14 Aug. 2017
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 6751

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2017 - 11 Februari 2018

Op avontuur in Londen

Landen bezocht: